Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Good Time, amerikansk film fra 2017

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Dystert tidsportrett med sterke enkeltsider

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 05.10.2017]

Etter at to brødre har begått et bankran sammen, blir Constantine Nikas sin mentalt utviklingshemmede bror satt i fengsel. Constantine kjemper det påfølgende døgnet for å finne penger til å betale broren ut av fengsel, men støter på mangt et hinder gjennom New Yorks gater.

Annonse:

Til et skittenrealistisk og slitent, men fargevakkert billedspråk av byen, skildrer regissørene Josh Safdie og Benny Safdie denne heftige historien som på mange måter blir en krysning mellom en dokumentarisk stil og en mer 70-tallsaktig småkornete og ufokusert en.



I hovedrollen som den småkriminelle Constantine står Robert Pattinson som virkelig gjør sitt livs karakter som denne småskitne, men innbitte broren. Dette er svært langt fra en glattsminka og blodfattig vampyrisk Edward Cullen kan man trygt si!

Hans karakter er imidlertid ikke lett å verken like, ei heller bli så voldsomt engasjert av. Det er lite her som vekker empatien i oss, noe som føles litt merkelig særlig siden hans tilbakestående bror (også) føles svært godt spilt av den ene regissøren, Benny Safdie.

Constantine blir litt for mye slaskete usjarmerende som en parasitt som kronisk suger på alt og alle som kommer i hans vei, og tilbyr lite vi virkelig kan falle for ved ham.



På den annen side er historien om ham hakket mer gripende, for det er i hans kamp mot systemet, representert av psykolog, fengsel og helsevesen som hans bror stadig blir ”slukt opp” av, som provoserer litt og viser oss håpløsheten i situasjonen. Constantine forsøker med andre ord å ta vare på broren selv, men uten penger, ressurser og familie rundt, er han tydeligvis ute og kjører.

Det blir slik derfor som tids- og samfunnsportrett av dagens USA at Good Time føles sterkest og slår hardest. Den skittenrealistiske men fargesterke neonlyssettingen i filmen skaper særegenhet så det holder, noe den prisvinnende musikken aller mest bidrar til å forsterke med sitt pulserende elektrosoundtrack som har store 80-tallsvibber.



Likhetene til regissør Nicolas Winding Refns stil er påfallende, skjønt langt i fra så glattpolert som fra denne dansken. Hans Drive (2011) blir umulig ikke å tenke på når også Pattinson etter hvert ikler seg en sølvgrå bomberjacket og slik blir som en mer skitten versjon av langt kulere Ryan Goslings karakter, Driver.

Etter hvert som natten går, vikler Constantine sammen med en annen slask seg inn i ytterligere bråk og rot, men det er grenser for hvor interessant det er å følge to småkriminelle og slitsomme mannfolk slik som dette. Det ville trolig aldri blitt laget en liknende film om to slitne kvinner på samme måte, særlig siden historien ikke gjør krav på å være basert på en sann historie heller. Det er derfor betenkelig hvorfor dette skal være så veldig engasjerende egentlig.



Om Good Time er et aldri så styggfælt portrett av enten dagens amerikanske samfunn, med alt hva dette kan innebære, og/eller forsøker seg på et gripende menneskeberetning, nei så hjelper det bare halvveis når man likevel sitter og kjeder seg i hjel den siste timen. Filmen er audiovisuelt særegen og har solid skuespill, men er tematisk tung og i lengden for uengasjerende. Inni her er det et rørende brødreforhold som aldri kommer ut og berører, og det er synd.

(Foto/copyright: Europafilm AS)


Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,6 av 6 - 25 stemmer)

Anmeldelser i media

  • RogerEbert.com
  • slantmagazine.com
  • Bergens Tidene
  • FilmMagasinet
  • Filmz.dk
  • Nöjesguiden
  • Aftonbladet
  • Filmfrosk på Youtube
  • Filmeye.se
  • Moviezine.se
  • Filmtopp.se
  • Dagens nyheter
  • Mrfilm.se
  • Quinlan
  • Outnow.ch
  • Reeling Reviews
  • Qwipster.net
  • Wegotthiscovered.com
  • Filmfront
  • Svenska Dagbladet
  • Cine.no
  • Theupcoming.co.uk

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.